Skip to main content

Een unieke aanpak

Zelf de teugels van je eigen toekomst in handen nemen. Als er iets is wat je in Atheneum Malle leert, dan is het dàt wel. Precies dat maakt onze school uniek.

  • Groeien naar zelfstandigheid

    Of je later verder studeert of gaat werken: je zal op eigen benen moeten leren staan. Wij begeleiden je stap voor stap naar die zelfstandigheid.

  • Ontdek je talent

    In de eerste graad maak je in de keuzemodules, project Didasco en tijdens de interesse-uren kennis met een breed gamma aan mogelijkheden. Zo ontdek je misschien vaardigheden waarvan je nooit vermoed had dat je ze in je had! Ook in de tweede en derde graad helpen we je via creatieve opdrachten en projecten je talenten verder te ontwikkelen.

  • Doorbreek de muren

    Leerlingen uit de verschillende finaliteiten leven niet op aparte eilanden. Toch niet op onze school! Waar het kan doorbreken we die muren. Daar haalt elke leerling voordeel uit. 

  • Wees wie je bent

    Op school ontwikkel je niet alleen je brein en je handen, maar ook je persoonlijkheid. Ieder doet dat op z'n eigen manier. We geven je graag dat laatste zetje om vol zelfvertrouwen de wereld in te stappen.

Geen enkele leerling is dezelfde. Iedereen is uniek. Ja, jij ook!

Heb je extra ondersteuning nodig? Dan bieden we die. Je vakleerkrachten bieden je hulp aan om de vakken makkelijker onder de knie te krijgen. Je mentor staat je bij met je planning, geeft je raad om efficiënt te studeren en heeft, als dat nodig is, een luisterbereid oor. Heb je behoefte aan meer specifieke ondersteuning, dan staan onze leerlingbegeleiders en het CLB voor jou paraat.

Word jij graag extra uitgedaagd? Ook dan zoeken vakleerkrachten en mentoren naar manieren om jouw talent ten volle te laten bloeien. Om het in wielertermen te zeggen: het peloton laat niemand achter, maar als je voluit wil demarreren, dan geven we je graag een extra duwtje in de rug.

Sterk in uitdaging

Atheneum Malle zorgt er voor dat sterkere leerlingen de juiste uitdaging krijgen die zij nodig hebben om zich maximaal te ontplooien. Dat doen we onder meer door differentiatie naar boven, klasexterne werking of versnellen.

Differentiatie naar boven betekent dat sommige leerstof geschrapt wordt en er andere uitdagende oefeningen aangeboden worden. Zo kreeg Laime een verrijkingsproject aangeboden nadat ze alle doelstellingen voor Nederlands had bereikt.

Bij een klasexterne werking werk je tijdens de schooltijd zelfstandig aan een eigen leertraject. Op die manier leerde Kiana van Organisatie & Logistiek Duits, hoewel dit vak normaal niet in haar studierichting gegeven wordt. Extra uitdaging is in Atheneum Malle zeker niet enkel voorbehouden voor leerlingen in de doorstroomrichtingen!

Meer- en hoogbegaafde leerlingen bieden we na overleg met de klassenraad aanpassingen in het lesprogramma aan om sneller te groeien. Versnellen voor een of meerdere vakken of zelfs een jaarversnelling behoren tot de mogelijkheden. Sam voltooide met succes zijn volledige derde graad Latijn-wiskunde in één schooljaar tijd.

Hoe dan ook dagen we je uit om jouw talenten, capaciteiten en creativiteit optimaal aan te spreken en verder te ontwikkelen.

We maken het verschil